De cand am lansat VeziCatFace.ro, auzim mereu asta: Nu puteti reusi pe piata asta. E condusa de prea multi smecheri.
Acum doua zile am postat pe site povestea lui Claudiu, un tanar de 31 de ani din Bucuresti care tocmai si-a cumparat prima masina cu ajutorul nostru. Povestea lui era foarte relevanta pentru foarte multi dintre cei care isi cumpara o masina second hand.
Bugetul lui Claudiu era limitat, maxim 4-5.000 euro. De banii acestia isi dorea o masina mai noua cu consum mic, dar care sa fie si destul de incapatoare. Voia neaparat diesel, putini kilometri si avea cateva branduri preferate. A intrat pe site-urile de anunturi si a simtit ca l-a prins pe Dumnezeu de picior. Dadea scroll si nu ii venea sa creada ce masini faine isi poate cumpara. Aproape noi, in stare extraordinara, proprietari - niste bunicute din Germania, kilometri reali. O incantare
.
Masinile pe care le vedea pe net aratau exact asa cum si-ar fi dorit. Poate chiar mai bine. Apoi, cateva cautari pe Google inainte si Claudiu a ajuns pe VeziCatFace, unde a inceput sa citeasca despre cum dau unii vanzatori kilometri inapoi, cat de prost repara unii masinile sau cate bunicute chiar vand masini in Germania etc. Si asa, iluzia unei masini "extraordinar de impecabila" si cu rulaj real a inceput sa dispara...
E de ajuns un singur anunt cu un pret foarte mic ca sa speri la o super afacere
Problema nu este neaparat existenta acestor iluzii, ci numarul lor. Sunt foarte multe. Atat de multe incat atunci cand ne-am apucat pentru prima data sa calculam pretul corect pentru masinile second hand din Romania, algoritmul a luat-o razna si ne-a spus ca pe masura ce o masina are mai multi kilometri, pretul ei creste.
Motivul: baietii aduc masinile din Germania, le dau sute de mii de kilometri inapoi, iar apoi le vand aici la preturi sub nivelul pietei. In paralel, vanzatorii cinstiti nu lasa la pret pentru ca ei nu vand iluzii, iar astfel masinile cu kilometri mai multi ajung sa fie mai scumpe decat cele cu 70-80-90.000 de km. Valori preferate de romani si livrate de samsarii empatici.
Revenind la Claudiu, articolele noastre i-au trezit cateva suspiciuni, dar nu au fost de ajuns pentru a-l convinge sa fie mai atent de la cine cumpara. A fost suficient un singur anunt cu o masina pe care o dorea foarte mult si al carei pret era foarte mic pentru ca toate sfaturile noastre sa fie lasate deoparte pentru cei care nu cred in puterea norocului.
A pus mana pe telefonul din anunt si l-a sunat pe vanzator.
"- Imi pare rau, domnule, dar eu a trebuit sa plec urgent de acasa!
-...
- Mergeti sa vedeti masina! E sotia mea, v-o arata ea. Este totul in regula, si apoi sunati-ma."
Numai ca sotia nu stia nimic despre masina si avea o singura replica: "A fost cumparata de la reprezentanta. Toate actele sunt in bord."
In realitate, actele nu aveau nume pe ele, volanul parea a fi de la alta masina, iar istoricul de service a fost mancat de pisica, la fel cum se intampla multor liceeni care trebuie sa prezinte tema la mate.
Dezamagit de experienta si parasit de atat de mult invocatul noroc, Claudiu a decis intr-un final sa urmeze sfatul nostru si sa caute o masina mai putin noua si mai putin atragatoare, dar cu kilometri reali, cu istoric verificat etc. Rezultatul: un Polo din 2006, diesel, istoric de service complet si kilometri reali.
Acum cateva zile am postat povestea lui Claudiu si pe site-ul nostru, dar si pe . Reactiile?
La scurt timp, cineva ne-a comentat asa: "Cred ca este o abureala a dealerilor de masini care pica incet incet de pe piata si hopa au inventat acest site si dealmiteri povestile de pe el."
Drept raspuns, am facut o mica gluma si am trecut peste moment. Apoi insa, au urmat si alte comentarii cum ar fi: "pai la vrajeala asta pun botul numai ag***** care vor sa cumpere o masina si habar n-au de capul lor" si apoi alte comentarii, si alte comentarii si tot asa. O mare parte dintre cei care au comentat sunt acei smecheri despre care lumea ne tot avertizeaza ca sunt cei care conduc de fapt piata de auto second hand din Romania.
Dar de ce s-au mobilizat atat de repede impotriva VeziCatFace?
Pentru ca piata auto second hand nu este trasparenta, iar vanzatorii detin mai multe informatii despre masinile vandute decat cumparatorii. Ce probleme a avut masina, ce piese au fost schimbate, cine au fost proprietarii anteriori sau cati kilometri reali are masina? Si desigur, interesul lor, al vanzatorilor mai putin cinstiti este ca lucrurile sa ramana asa. De ce?
Pentru ca exista o relatie invers proportionala intre cantitatea de informatie pe care o cunoaste un cumparator despre o masina si profitul vanzatorului.
Exemplu: X cumpara o masina din Germania cu 4.000 de euro si 400.000 de km. Apoi da 300.000 de km inapoi si o pune la vanzare in Romania cu 6.000 euro. In tara, aceeasi masina cu 100.000 de km se vinde cam pe la 6.500 euro, asa ca un anunt cu doar 6.000 euro va atrage atentia imediat. X stie ca masina lui nu are kilometri reali, dar tocmai asta il ajuta sa faca profit. Pe de alta parte, cumparatorii nu stiu daca are kilometrajul real, dar spera sa fie asa.
Daca ar afla insa ca masina are 400.000 km reali, multi dintre cumparatori n-ar mai fi dispusi sa cumpere, iar asta ar fi o lovitura foarte mare pentru cei mai mari vanzatori de masini second hand din Europa: bunicutele din Germania.
Tu ce alegi? Sa platesti un pret poate un pic mai mare, dar sa stii ce cumperi sau sa iei o oferta mai ieftina la noroc?
Citeste si alte articole similare
Martorii din bord. Ce inseamna si ce trebuie sa faci cand se aprind? Cand cumperi o masina, gandeste-te si la depreciereCUM TE AJUTA VEZICATFACE?
TU STII PRETUL CORECT AL MASINII TALE SECOND HAND?
Si afla istoricul masinii