Feedback

Ai intrebari sau vrei doar sa ne spui ceva? Scrie aici. Lasa si e-mail-ul tau daca vrei un raspuns.

Trimite  

In teorie, tepele auto pot elimina complet masinile bune de pe piata

28 August 2015, in categoria Studii si analize auto

citroen c2 teapa

Asimetria informationala descrie o situatie in care o parte implicata intr-o tranzactie detine mai multe informatii decat cealalta. O astfel de situatie se gaseste in tranzactiile in care fie vanzatorul cunoaste mai multe decat cumparatorul, fie invers.

Piata de masini second hand este un exemplu clasic de asimetrie informationala. Vanzatorul cunoaste mai bine decat cumparatorul starea masinii si poate inclusiv sa ascunda anumite probleme ale masinii pentru a vinde la un pret mai bun.

Premiul Nobel pentru "Piata de tepe"

George Akerlof, un profesor de la Universitatea Berkeley din Statele Unite a observat si el aceasta problema de asimetrie informationala din piata auto second hand si a scris un articol pe aceasta tema in anul 1970, denumit "Market for Lemons" (trad. Piata pentru lamai).

Akerlof spune ca in general cumparatorului ii este foarte greu sa evalueze calitatea unei masini second hand printr-o simpla inspectie. Din acest motiv, acesta nu poate fi sigur daca masina pe care vrea sa o cumpere este una foarte buna sau o lamaie (jargon american pentru masina defecta).

Aceasta incertitudine il face pe cumparator sa nu fie dispus sa plateasca un pret foarte mare pe masina, ci mai degraba unul mediu. In sens contrar, vanzatorul unei masini de o calitate foarte buna nu este dispus sa isi vanda masina la un pret mediu, iar in consecinta, piata pentru masini foarte bune dispare si calitatea celor vandute scade constant.

tesla dispare

Desigur, acest lucru se petrece in teorie, pentru ca in realitate exista o piata si pentru masini foarte bune, iar mecanismele care fac acest lucru posibil sunt garantiile, cartile service sau intrumente precum VeziCatFace.ro, care ajuta cumparatorii sa se informeze asupra starii reale a masinii.

Tepele strica piata

Exemplu despre cum functioneaza modelul lui Akerlof:

Sa presupunem urmatoarele:

1. pe piata exista doua tipuri de Volkswagen Golf V din 2005 cu motor diesel: bune si tepe;

2. vanzatorii stiu daca masina lor este o teapa sau o masina buna;

3. varianta buna costa 6000 de euro, iar teapa 4000 de euro;

4. cumparatorii stiu ca pe piata exista si tepe, insa le este foarte greu sa le identifice. Procentul de tepe din total numar de masini il notam cu "λ".

In aceste conditii, pretul de echilibru pentru un Golf V se calculeaza astfel:

(1- λ) * 6000 + λ* 4000.  

Pretul de echilibru este de fapt pretul pe care cumparatorii ar fi dispusi sa il plateasca pentru un Golf in conditiile in care nu sunt siguri de calitatea masinii. Daca pe piata nu ar exista tepe, pretul de echilibru ar fi egal cu cel al masinilor bune.

De cealalta parte, desi vanzatorii au evaluat masinile la 6000 de euro, respectiv 4000 de euro, acestia ar fi dispusi sa negocieze si sa vanda la un pret mai mic. Astfel, dupa o negociere de 10% din pret, masina buna va costa 5400 de euro, iar teapa 3600 de euro.

Scenariul 1 - 40% din masini sunt tepe

40 tepe auto

Pe piata exista 100 de Volkswagen Golf diesel din 2005, iar 40% dintre acestea sunt tepe. Pretul de echilibru este egal cu: (1 - 0.4) * 6000 + 0.4 * 4000 = 5200 euro.

Pretul de vanzare negociat este de 5400 de euro pentru masini bune si 3600 de euro pentru tepe. La aceste valori, vanzatorii de tepe ar fi dispusi sa vanda imediat, avand in vedere ca un cumparator este dispus sa plateasca pana la 5200 de euro, iar el vinde cu 3600 (+1600 euro).

De cealalta parte insa, vanzatorul de masini bune nu este motivat sa vanda, el trebuind sa reduca pretul sub nivelul maxim pe care si l-a propus si pe care il considera corect (-200 euro).

Din acest motiv, pe piata vor fi vandute in primul rand cele 40 de tepe, fapt ce va duce la o scadere a pretului pentru masinile bune. In consecinta, vanzatorii de masini bune isi vor tine masinile, iar intre timp pe piata vor intra alte masini de calitate indoielnica.

Scenariul 2 - 30% tepe

30 tepe auto

Pe piata exista 100 de Volkswagen Golf diesel din 2005, iar 30% din acestea sunt tepe.

Pretul de echilibru este egal cu: (1 - 0.3) * 6000 + 0.3 * 4000 = 5400 euro.

Pretul de vanzare negociat pentru masini bune este egal cu cel de echilibru, 5400 de euro. La aceste valori, vanzatorii de masini bune sunt indiferenti, iar cea mai mare sansa de a vinde o au tot vanzatorii de tepe.

In concluzie, daca procentul de tepe de pe piata auto este indeajuns de mare, atunci tepele elimina de pe piata masinile bune. Practic, desi cumparatorii ar fi dispusi sa plateasca 6000 de euro pe o masina buna, incapacitatea lor de a distinge o teapa de o masina buna ii face pe acestia sa fie dispusi sa plateasca mai putin, fapt ce transforma tranzactia intr-una neatractiva pentru vanzatorii de masini bune.

In realitate, cumparatorii ajung sa cumpere si masini bune pentru ca sunt motivati de anumite mecanisme care elimina incertitudinea precum garantiile, cartile service, inspectiile specializate sau evaluarile de pret corect.

Cu toate acestea insa, un numar ridicat de tepe strica piata, marind nivelul de incertitudine si coborand nivelul pretului de echilibru.

Ce face VeziCatFace.ro?

Te ajuta sa cumperi si sa vinzi masini second hand, oferindu-ti acces la calculatorul de pret corect, review-uri auto ...

afla mai multe

Cum ma ajutati sa cumpar o masina second hand?

Ne spui ce masina iti doresti, iar noi trimitem cererea ta catre dealerii nostri de incredere. Acestia iti vor face o oferta, iar daca iti place, incepeti o negociere anonima pe site.

afla mai multe

Acest site foloseste cookie-uri. Continuarea navigarii inseamna acceptarea lor. Afla mai mult