Feedback

Vrem sa stim ce parere ai despre VeziCatFace. Asteptam sa ne lasi gandurile tale mai jos!

Trimite  

Cine va construi cea mai buna masina care se conduce singura?

19 Decembrie 2015 • Articol scris de: VeziCatFace, in categoria: Curiozitati despre masini

masina google

Sursa imagine

Saptamana asta am citit povestea lui George Hotz, un hacker din Sillicon Valley care a construit un sistem de inteligenta artificiala cu ajutorul caruia si-a transformat masina intr-una autonoma. Imediat, Elon Musk a venit si a spus ca este putin probabil ca un singur om sa poata construi un astfel de sistem care sa fie implementat pe masinile de serie.

Sa o luam cu inceputul. De ce masini autonome?

Pentru ca sunt cool si bla, bla, dar mai ales pentru ca ar salva vieti. In fiecare an, doar in Statele Unite circa 30.000 de oameni mor in accidente rutiere(sursa). Mai mult, pentru tinerii cu varste intre 5-24 ani, accidentele sunt principala cauza de mortalitate(sursa).

In spatele acestor statistici se mai afla ceva, si anume: doar 40% dintre soferii implicati intr-un accident au apasat pedala de frana(sursa). Majoritatea dintre acestia nici macar nu au pus piciorul pe pedala, fiind distrasi, fie de vorbitul la telefon, fie se uitau in alta parte etc.

Ideea e ca suntem oameni, iar asta inseamna ca mai si gresim. Din pacate insa, atunci cand rulam cu peste 100 km/h intr-o caroserie de metal, o mica eroare poate avea consecinte tare nefericite.

Daca noi facem erori, atunci hai sa punem un robot sa conduca in locul nostru. Ok, dar...

robot masina

Tehnologia din momentul de fata functioneaza in felul urmator: iei masina, conduci, iar in acest timp ea invata de la tine. Cum ai reactionat la o trecere, ce distanta ai tinut fata de masina din fata, ce actiune ai facut la semnul x de circulatie s.a.m.d.

Pe langa tot ce invata de la tine, masina invata si de la celelalte masini din trafic. Toate datele sunt apoi prelucrate de sistem cu ajutorul unui algoritm, care ia in calcul o multime de alte variabile, de la pozitia geografica pana la limite de viteza.

Google are in momentul de fata mai multe masini care se plimba singure prin Statele Unite, iar recent acestea au ajuns sa depaseasca borna de 1.6 milioane de km parcursi. Altfel spus, 1.6 milioane de km de date. Mai multe despre Google in video-ul de mai jos:

Pe langa Google, Tesla este celalalt jucator important care lucreaza la dezvoltarea masinilor autonome. De altfel, probabil ai vazut deja cel putin unul dintre video-urile postate pe Youtube de catre proprietarii Tesla entuziasmati de functiunea Autopilot.

Mai jos e un video cu un tip destul de inconstient totusi, care s-a pus pe scaunul din spate si si-a filmat masina conducand singura.

Diferenta fata de Google este ca Autopilotul de la Tesla este disponibil pe mii de masini din toata lumea, iar asta ajuta sistemul companiei sa colecteze dupa spusele lui Musk, circa 1 milion de km de date zilnic. Adica, mult.

In timp, volumul acestor date va creste, iar odata cu asta si acuratetea sistemului se va imbunatati. In plus, un alt avantaj pentru Tesla este faptul ca masinile invata una de la alta. Altfel spus, tot ce a invatat o Tesla care a mers prin Sibiu va fi impartasit cu toate celelalte Tesla din retea. Daca mai adaugam si faptul ca update-urile se realizeaza destul de des, viitorul suna bine pentru Autopilotul Tesla.

George Hotz, un concurent pentru Elon Musk?

In tot acest context, zilele trecute, Bloomberg a realizat un material despre un tanar hacker din Sillicon Valley. Numele lui este George Hotz, iar pana recent a fost cunoscut mai mult pentru faptul ca a hack-uit iPhone-ul pe cand avea doar 17 ani.

george hotz

Sursa imagine: Peter Bohler, Bloomber Businessweek

De ceva timp insa, s-a apucat de dezvoltarea unui sistem de inteligenta artificiala care, spune el, este mai bun decat cel folosit de Tesla. Hotz a dezvoltat un sistem foarte ieftin (~1000$), care ar putea fi pus pe fiecare masina pentru a o transforma intr-un autonoma.

Sistemul cuprinde sase camere video similare celor de pe smartphone-uri. Acestea vor fi amplasate prin masina: doua langa oglinda retrovizoare, una in spate, doua in exterior pe margini pentru a acoperi punctul mort, iar una deasupra pe masina. Datele culese cu aceste camere sunt apoi analizate de un sistem de inteligenta artificiala similar cu cel de la Google si Tesla.

Un exemplu despre cum functioneaza sistemul dezvoltat de Hotz:

"daca masina identifica un biciclist pe marginea drumului, atunci aceasta il va ocoli pentru ca asa a vazut la sofer inainte."

Altfel spus, de fiecare data cand Hotz conduce, sistemul dezvoltat de el aduna date pe care mai apoi le prelucreaza, reusind astfel sa invete incontinuu. Iata materialul filmat de Bloomberg cu Hotz:

Despre sistemul dezvoltat de Hotz a vorbit si Elon Musk, cel despre care Hotz spune ca i-ar fi propus in urma cu ceva timp sa se angajeze la Tesla.

Elon spune ca e putin probabil ca un singur om sau o companie mica sa reuseasca sa dezvolte ceva fiabil in acest domeniu, si ca

sa construiesti un sistem care functioneaza corect in 99% din cazuri este relativ usor facut, dar sa faci unul care sa functioneze corect in 99.99999% din cazuri este mult, mult mai greu.

Una dintre limitarile sistemului dezvoltat de Hotz este ca se bazeaza pe foarte putine date, adunate in principiu din zona in care acesta locuieste. Pentru ca sistemul lui sa fie implementat pe masini din toata lumea, ar trebui sa aiba un volum mult mare de date in spate.

Chiar daca va merge sau nu, initiativa lui Hotz este binevenita, iar consecintele acesteia nu pot fi decat pozitive pentru noi, cei care ne dorim masina viitorului.

In final, incercati sa faceti un exercitiu de imaginatie si sa va inchiputi cum s-ar descurca o masina autonoma prin Bucuresti in urmatoarele cazuri?

  • Cum ar putea stii din timp faptul ca soferul din fata vrea sa o ia la stanga, atat timp cat acesta nu semnalizeaza?
  • Cum ar stii pe ce banda se afla, daca drumurile nu sunt marcate?
  • Cum ar iesi dintr-un drum secundar intr-unul principal, daca nimeni nu ii da voie?
  • Cum ar interpreta claxoanele de la semafor?
  • Unde ar parca?


Ce face VeziCatFace.ro?

Te ajuta sa cumperi si sa vinzi masini second hand, oferindu-ti acces la calculatorul de pret corect, review-uri auto ...

afla mai multe

Cum ma ajutati sa cumpar o masina second hand?

Ne spui ce masina iti doresti, iar noi trimitem cererea ta catre dealerii nostri de incredere. Acestia iti vor face o oferta, iar daca iti place, incepeti o negociere anonima pe site.

afla mai multe

Acest site foloseste cookie-uri. Continuarea navigarii inseamna acceptarea lor.
Prin utilizarea seviciilor noastre, sunteti de acord cu: 1. colectarea si prelucrarea datelor d-voastra cu caracter personal si 2. folosirea de cookies. Aflati mai multe.